یکی از نیازهای اساسی شهر
تهران، حرکت به سمت توسعه حمل ونقل غیر موتوری است. یکی از ابعاد حمل ونقل
غیرموتوری، دوچرخهسواری میباشد.
کلانشهر تهران، شهری مملو از
وسایل نقلیه شخصی است و بخاطر بزرگراه های زیاد، طول سفرها زیاد شده است و تقریبا
پیاده روی و دوچرخهسواری در این شهر بسیار محدود انجام میشود .
ولیکن با توجه به پتانسیل های
موجود در شهر تهران، در شبکه ای از مسیرها امکان توسعه دوچرخهسواری وجود دارد.
در این راستا طبق هماهنگی های انجام شده با گروه هایی از کشورهای پیشرو در این
زمینه، از جمله کشور هلند، که در برخی از شهرهای این کشور، سهم استفاده از
دوچرخه بیش از 50 % در روز میباشد مقرر گردید ضمن انتقال تجربیات، برنامه
استراتژیک بلند مدت توسعه دوچرخهسواری کلانشهر تهران نیز تدوین گردد.
شرکت "ان. بی. پی."با تجارب بسیار در این زمینه و متشکل
از گروه های دانشگاهی و گروه های مشاور بخش خصوصی، کارشناسان باتجربه در زمینه
دوچرخه سواری در شهرداری شهرهای هلند ، مقرر شد که در قالب دو کارگاه، طی چهار
روز کلیات طرح جامع دوچرخه سواری شهر تهران را تدوین کنند.
کارگاه اول، در 4 روز با حضور
مدیران مرتبط شهرداری تهران تشکیل شد و در انتهای این کارگاه، دستاوردهای بسیار
خوبی استخراج شد. مشخصا در سه بعد نرم افزار، سخت افزار و ابزارهای سازمانی،
پارامترهای کلی مشخص و مقرر شد ساختار طرح جامع دوچرخه سواری تهران در این سه بعد
تکمیل، برنامه ریزی، زمانبندی و برنامه عملیاتی تهیه شود و تهران به سمت توسعه
دوچرخه سواری حرکت کند.
شناسایی و اقدام به موقع
هرکدام از این ابعاد مانند نرم افزار (بازاریابی، موضوعات اجتماعی، موضوعات فرهنگ
سازی و ....) یا ابزارهای سازمانی (ضعف های قانونگذاری و ضعف های اجرای مقررات)،
کمک شایانی به توسعه دوچرخه سواری شهر تهران مینماید.