توسعه حمل و نقل پاک، تبدیل تهدید به فرصت در دوران کرونا
امروزه ضرورت توسعه حمل ونقل پاک (پیاده روی و تردد با دوچرخه) درشهرهای کشور بر کسی پوشیده نیست. از طرفی تولید آلایند ههای هوا ناشی از تردد خودرو (هر 4 کیلومتر تردد خودروی شخصی 1 کیلوگرم آلایندگی تولید میکند)، آلودگی صوتی زیاد در شهرها، تصادفات رانندگی و مرگ ومیرناشی از آ نها به خصوص در محدوده شهرها (5 هزار نفر از 17 هزار نفر فوتی تصادفات رانندگی در سال 98 درون شهرها رخ داده است)، آمار مربوط به بخش سلامت اعم از بروز بیماریهای غیر واگیر مثل دیابت، فشارخون بالاو .... ناشی از کم تحرکی (طبق آمار وزارت بهداشت، 65 درصد خانمها و 55درصد آقایان در کشور کم تحرکاند)، همگی در راستای بیان ضرورت توسعه شیوههای جایگزین حملونقلی را یادآور میشوند.از طرفی در شرایط پاندمی کرونا، که رعایت فاصله اجتماعی بسیار مهم است و استفاده از حمل ونقل عمومی به این خاطر، کاهش محسوس یافته است فرصت بسیار مناسبی برای تبلیغ و ترویج شیوههای جایگزین جابجایی درشهرها پیش آمده است. در این راستا بسیاری از شهرهای دنیا استفاده ازدوچرخه و پیاده روی را به شدت و با اجرای زیرساختهای موقت و همچنین بازاریابی و تبلیغ، ترویج نمودهاند، ایجاد مسیرهای موقت تردد با دوچرخه در شهرهای برلین، پاریس، میلان، ایجاد 100 مایل خیابان باز(OpenStreets) برای عابرین پیاده و دوچرخه سواران و بسته به روی خودروهادر نیویورک، رایگان کردن سیستم دوچرخه اشتراکی در انگلستان، ایجادخیابان های اشتراکی (Shared Streets ) برای خودروها، عابرین پیاده و دوچرخه سواران با کاهش سرعت مجاز تردد خودروها در وین و برخی از شهرهای اسپانیا، ایجاد 75 مایل خیابان آهسته ( Slow Streets ) دراوکلند نیوزلند برای حمایت از تردد عابرین و دوچرخهسواران در سطح معابر، نمونه هایی از تجارب شهرهای دنیا در شرایط کرونایی و باهدف ایجاد فاصله اجتماعی و ترویج حمل ونقل پاک می باشند.لذا با توجه به ابلاغ سازمان شهرداری های کل کشور، در سطح شهرهای کشورنیز فرصت بسیار مغتنمی در شرایط کرونایی برای ترویج حمل ونقل پاک دردوران پاندمی کرونا وجود دارد که اهم اقدامات اجرایی شامل :
1. اختصاصی بخشی از عرض سوار هرو معابر مستعد، به طور موقت برای ترددعابرین پیاده
2. اختصاصی بخشی از عرض معابر مستعد (خط پارک حاشی های یا خط عبور)، به طور موقت به مسیر ویژه تردد با دوچرخه
3. کاهش سرعت تردد وسایل نقلیه در برخی معابر مستعد تا 30 کیلومتر برساعت و ایجاد خیابانهای اشتراکی (Shared Streets) برای خودروها، عابرین پیاده و دوچرخه سواران
4. انسداد برخی از خیابانها به روی خودروها و اختصاص سطح خیابان برای عابرین پیاده و دوچرخه سواران(Open Streets)
امید است همانطور که بحران نفتی اوپک در سال 1973 منجر به ترویج دوچرخه سواری در کشورهایی مثل هلند گردید، بحران کرونا نیز بتواند منجربه پیشرفتهای اساسی در توسعه حمل ونقل پاک در شهرهای کشور گردد.