اتلاف وقت شهروندان ایرانی در ترافیک، 50 دقیقه در روز - جایگاه نهمی تهران بین کلانشهرهای جهان
روز پنجشنبه 26 مرداد 96 در برنامه ای تلویزیونی با حضور مهندس نویریان و مهندس زری بافان به مباحث مربوط به توسعه دوچرخه سواری و حمل و نقل پاک و همگانی پرداخته شد.
مهندس نویریان در این برنامه به بحث صنعتی شدن و پست مدرنیسم که تولید ماشین را در پی داشت پرداخت، همچنین ایشان به مباحثی همچون تخصیص حجم زیادی از معبر به خودرو، تبدیل خیابان ها به بزرگراه ها، و تنگ تر شدن پیاده روها و تغییر کاربری فضای سبز به خیابان تاکید کرد. آقای نویریان همینطور، به بحث اتلاف وقت مردم در ترافیک پرداختند و به گفته ایشان براساس آمار، شهر تهران در اتلاف وقت مردم در ترافیک رتبه نهم را در مقایسه با 212 شهر بزرگ جهان داراست. آقای نویریان همچنین در مورد اصلاح این روند بر دو مقوله تاکید داشتند: احساس مسئولیت مردم و احساس مسئولیت مدیران
ایشان خاطر نشان کرد، اتفاقی که در جهان افتاده، اول تغییر نگرش مردم بوده است. مردم در کشور های اروپایی به این نتیجه رسیده اند که قبل از رفتن به سرکار حتما باید پیاده روی و دوچرخه سواری کرده تا شاداب شده و با آرامش کافی خود را به محل کار برسانند. همینطور به گفته ایشان سازمان های بزرگ برای پرسنلی که از حمل و نقل عمومی و حمل و نقل پاک استفاده می کنند باید سیاست های تشویقی درنظر بگیرند.
مهندس نویریان با مطرح کردن این موضوع که سفرهای ما به دو دسته سفر کوتاه و سفر بلند تقسیم می شوند تاکید کردند که، ما باید بتوانیم با پاک ترین مد حمل و نقل، یعنی پیاده روی و دوچرخه سواری به اولین مد سفر بلند یعنی مترو، بی ارتی و اتوبوس برسیم و سفر اول را حتی المقدور از مدهای پاک حمل و نقل استفاده کنیم.
اقای نویریان با اشاره به همکاری با کشور هلند در تهیه تدوین طرح جامع توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران، گفت: نکته ای که کارشناسان هلندی تاکید می کردند این بود شرایط شهر آمستردام هلند همچون ایران بوده است، که مردم این شهر و همچنین مدیریت شهری آنها خواسته و این اتفاق افتاده است. دو شهر سرآمد در دنیا در توسعه دوچرخه سواری آمستردام هلند و کپنهاگن دانمارک می باشند که درصد استفاده مردم برای سفرهای شهری این دو کلانشهر بیش از 35 درصد است. اما در شهر تهران این آمار زیر یک درصد است. هزینه پارکینگ در ایران کم و در خیلی از شهرها کاملا رایگان است و این خود باعث می شود افراد به دلیل سهولت استفاده از خودرو از آن بیشتر استقبال نمایند. علاوه بر خودرو، موتورسیکلت به یک سرطان برای شهر تهران تبدیل شده است. و عدم جلوگیری از گسترس آنها مانع از توسعه دوچرخه سواری خواهد شد.
در راستای این امر در مورد اقدامات انجام شده در راستای توسعه حمل و نقل پاک و همگانی قرمودند : اقدامات ما دو دسته اند:بحث نرم افزاری و بحث سخت افزاری. دربحث نرم افزاری که در واقع بحث فرهنگسازی و تغییر در ساختار و روش می باشد. در این بخش ما به مباحث مربوط به احترام به دوچرخه و عابرپیاده تاکید داریم. در بحث سخت افزاری، حتی المقدور مسیرهای ویژه برای دوچرخه ساخته شود که قدم هایی برای ان برداشته شده و در حال توسعه ان نیز می باشیم
همینطور در این برنامه آقای زری بافان تاکید کردند جهان از خودرو محوری به سمت انسان محوری در حال تغییر مسیر می باشد. مفاهیمی مانند شهرسازی نوین یا بازآفرینی شهری که شهرها را براساس انسان طراحی می کنند مطرح شده است. مبنای بازافرینی شهری بحث حمل و نقل همگانی محورکردن شهرهاست.
ایشان مطرح کردند باید یک حمل و نقل عمومی ایجاد کنیم که دسترسی شهروندان به آن برای همه بر مبنای عدالت اجتماعی برقرار شود. همچنین ایشان به این مقوله پرداختند که خودرو محوری اثرات بدی در جامعه داشته است. سالانه هفت میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که در کشور ما این آمار قریب به 5000 نفر در سال است. در تصادفات رانندگی در جهان سالانه 1.3 میلیون نفر را از دست می دهیم که در کشور ما رقم 16 هزار نفر در سال است. آمار اتلاف وقت شهروندان در ترافیک در ایران 50 دقیقه در روز است، که این آمار ایران را در صدر کشورها قرار داده است. و ضرر های اقتصادی مانند هزینه های بهداشت و درمان و انرژی را به کشور تحمیل کرده است. همچنین ایشان فرمودند هزینه استفاده از اتوبوس 20 برابر و هزینه مصرف انرژی توسط خودرو 40 برابر دوچرخه است. در صورتی که 10 درصد مد حمل و نقلی را از ماشین به دوچرخه تبدیل کنیم حداقل حدود 6000 میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی بصورت سالانه برای مملکت در پی خواهد داشت. بنابراین به گفته ایشان باید سیستم حمل و نقل عمومی مان را با سیستم حمل و نقل پاک یکپارچه کنیم. و پویش هایی را در بین مردم برای اصلاح رویه ها در شهرهایمان ایجاد نماییم.