یکی از سیاست های متداول در راستای اعمال هزینه برای
استفاده کنندگان از وسایل نقلیه شخصی که در دنیا معمول است، هزینه قابل توجه
استفاده از پارک حاشیه ای خصوصاً در مراکز پر تراکم شهرهاست. در راستای این سیاست
هر چه به مناطق پر ترافیک نزدیک می شویم هزینه استفاده از پارکینگ بیشتر می شود.
این استراتژی چندین فایده دارد. یکی اینکه استفاده کنندگان از وسایل نقلیه شخصی با
توجه به هزینه پارک به فکر فرو می روند که با توجه به هزینه بیشتر، گزینه های دیگر
حمل و نقل از جمله حمل و نقل عمومی حمل و نقل عمومی را انتخاب کنند و مزیت دیگر
این است که برای مدیریت شهری می تواند درآمد زایی داشته باشد که از این درآمد می
توان برای بهبود تردد وسایل نقلیه و ارتقاء حمل و نقل عمومی در سطح شهرها استفاده
نمود. به عنوان مثال طبق مطالعات انجام شده در بسیاری از شهرهای دنیا، بخش قابل
توجهی از درآمد مدیریت شهری حاصل از درآمد ناشی از پارکینگ های حاشیه ای و غیر
حاشیه ای وسایل نقلیه می باشد. با توجه به مطالب بیان شده استفاده از پارک حاشیه
ای در معابر شهری به خصوص در نزدیکی کاربری های تجاری و محدوده های اداری و مرکزی
شهرها ضرورت دارد که مدیریت مستمر شود به گونه ای که نرخ توقف به طور متغیر و
متناسب با ساعات پارک، محل پارک و ... باشد که این مهم در انتخاب مود حمل و نقلی
سفرهای روزانه شهری بسیار تأثیرگذار می باشد و از طرفی به عنوان یکی از درآمدهای
پایدار مدیریت شهری قابل استفاده جهت بهبود وضعیت حمل و نقل شهرها خواهد بود.
مهدی حسن زاده