به نظر میرسد ساخت جاده بیشتر به معنی ایجاد فضای بیشتری برای وسایل نقلیه، و در نتیجه ازدحام کمتر آنها است. اما در طول سالها، محققان دریافتهاند عکس این نظریه صادق است. در صورت تشخیص نیاز به افزایش ظرفیت راهها، اگر این ضرورت با ساخت راههای جدید تامین شود تعداد اتومبیل بیشتری به آنها جذب خواهد شد و همین روند مرتبا ادامه خواهد یافت.ماتیو تورنر، استاد اقتصاد دانشگاه جرج براون کانادا و همکار در مطالعهای در سال 2009 که به مقایسه ظرفیت اضافه شده راهها به مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه در شهرهای امریکا طی دو دهه میپردازد، گفت: تحقیق ما نشان میدهد که زمانی که یک جاده معمولی به یک منطقه شهری اضافه میشود، در یک دوره زمانی کوتاه، به طور نسبی میزان مسافت پیموده شده توسط اتومبیلها افزایش مییابد. تورنر در مصاحبه با تورنتو استار گفت: نتیجه احتمالا در اینجا هم صدق میکند. من فکر نمیکنم افزایش سطح راهها و بزرگراه ها به طور متوسط تاثیر قابل توجهی روی میزان ترافیک کلی در شهر بگذارد.