توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی Transit Oriented Development چیست؟
یک رویکرد در حال رشد سریع است در زمینه ساخت جوامع زنده و پایدار با ساخت شهری یکپارچه، دارای حمل و نقل عمومی با کیفیت و ظرفیت بالا و تاکید بر توسعه پیاده مداری و انسان محوری است.با پیاده سازی TOD در شهرها میتوان استرس را کاهش داد و بدون وابستگی شدید به خودروهای شخصی زندگی کرد.توسعه حمل و نقل عمومی با ایجاد جوامع متراکم و فراهم نمودن زیرساخت ها می تواند نیاز انسان به ماشین را تا 85% کاهش دهد که این امر به کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست کمک شایانی خواهد کرد.
مردم آمریکا معتقدند پیاده سازی TOD مزایای بسیاری در زمینه سبک زندگی، محیط زیست و اقتصاد برای آنها داشته است.برای مثال پیاده سازی TOD نیاز به استفاده از ماشین شخصی را تا 57% کاهش داده است و یا دسترسی به خدمات را تا 34% افزایش داده است.
در نمودار زیر نتایج نظر سنجی مردم آمریکا در مورد پیاده سازی TOD را در سال 2016 مشاهده می نمایید.
ارکان اجرای TOD:
1.ایجاد سیستم های حمل و نقل عمومی سریع، قابل اعتماد، با کیفیت و با ظرفیت بالا
2.متراکم سازی واحدهای مسکونی و تجاری در اطراف ایستگاه های حمل و نقل سریع و انبوه
3.ترکیب متنوعی از کاربری های مسکونی و تجاری که نیاز به سفر را کاهش داده و سبب فعال بودن فضاهای شهری در تمام ساعات شبانه روز می گردد.این کار مانع از این میشود که بخشی از شهر به قطب تجاری و یا بخش دیگری به قطب مسکونی تبدیل گردد.
4.ایجاد شبکه های متراکم و مستقیم برای دوچرخه و پیاده
5.بازسازی بافت شهری به صورت متراکم ، کاهش زمان تردد و توسعه ایستگاه های حمل و نقل عمومی
6.تغییر کارکرد معابر، کاهش در عرضه پارکینگ ها و افزایش نرخ پارکینگ ها برای کاهش سطح اشغال پارکینگ ها
7.ساخت پیاده راه های با کیفیت، محوطه سازی و ساخت معابر شهری پر جنب و جوش
8.ایجاد مسیرهای ویژه و ایمن برای دوچرخه سواری
از آنجایی که کاربران اصلی TOD عابرین پیاده هستند باید ایستگاه های حمل و نقل و تمامی امکانات شهری به گونه ای طراحی شود که عابرین پیاده به راحتی از آنها استفاده کنند.برای مثال حداکثر فاصله تا ایستگاه می بایست بین 10-5 دقیقه پیاده روی و یا یک فاصله حدودی 600 متری باشد.
مزایای TOD:
1.افزایش کیفیت زندگی
2.افزایش تحرک و تقویت سبک زندگی سالم تر
3.کاهش ازدحام ترافیک، تصادفات رانندگی و جراحات
4.کاهش آلودگی و آسیب به محیط زیست
5.ارزان بودن نسبت به ساخت راه ها و جاده های جدید
6.بازگرداندن نشاط و سرگرمی به شهر و ساخت شهرها بر مبنای انسان