اهداف کیفی سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواري تهران
اهداف کیفی مطرح شده در سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواري تهران عبارتند از:
* افزایش ایمنی دوچرخه سواران در معابر شهري
* افزایش دسترسی به مراکز مهم سکونت و کار
* ایجاد یکپارچگی بین مود دوچرخه و کلیه شیوه هاي حمل و نقل عمومی و حمل و نقل پاک
* ایجاد شبکه متصل و به هم پیوسته دوچرخه سواري در شهر تهران
* بهبود کیفیت فضاهاي عمومی ارزشمند
* توسعه هماهنگی بین سیاست هاي کلان حوزه حمل و نقل
* افزایش تسهیلات حمایتی و مشوق ها براي توسعه و ترویج دوچرخه سواري
* نهادینه کردن دوچرخه سواري در سبک زندگی شهروندان تهرانی و ترویج فرهنگ دوچرخه سواري
اهداف کمی سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواری تهران
اهداف کمی سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواري تهران که با توجه به تجربیات جهانی و شرایط شهر تهران تعیین شده است،
در جداول 1 تا 5 ارایه شده اند.
جدول ١ -سهم هدف گذاري شده سفر با دوچرخه از کل سفرهاي تهران از سال ١٣٩٦ تا ١٤٠٠
سال |
1396 |
1397 |
1398 |
1399 |
1400 |
تعداد کل سفرهای روزانه در شهر تهران (میلیون نفر- سفر) |
19 |
19/3 |
19/7 |
20 |
20/3 |
سهم دوچرخه از کل سفرهای روزانه شهر تهران (درصد) |
0/3 |
0/6 |
0/9 |
1/2 |
1/5 |
تعداد سفر روزانه با دوچرخه در شهر تهران (هزار نفر - سفر) |
57 |
115/8 |
177/3 |
240 |
304/5 |
جدول ٢ -سهم هدف گذاري شده سفر با دوچرخه اشتراکي از کل سفرهاي با دوچرخه از سال ١٣٩٦ تا ١٤٠٠
سال |
1396 |
1397 |
1398 |
1399 |
1400 |
تعداد سفر روزانه با دوچرخه در شهر تهران (هزار نفر- سفر) |
57 |
115/8 |
177/3 |
240 |
304/5 |
سهم استفاده از دوچرخه اشتراکی از کل سفرهای با دوچرخه (درصد) |
- |
10 |
20 |
30 |
50 |
تعداد سفرهای دوچرخه اشتراکی (نفر-سفر) |
- |
11580 |
35460 |
72000 |
152250 |
تعداد سفر با هر دوچرخه اشتراکی در روز |
- |
4 |
6 |
8 |
10 |
حداقل تعداد دوچرخه اشتراکی مورد نیاز |
1000 |
2895 |
5910 |
9000 |
15225 |
جدول ٣ -عناوين پروژه ها و ميزان حجم کار مورد نياز در بخش سخت افزار
عنوان پروژه |
حجم کار |
توسعه دوچرخه سواری در مراکز مستعد دانشگاهی و اداری |
25 مرکز |
تدوین استاندارد جامع و ضوابط طراحی مسیرهای دوچرخه
تدوین استانداردهای طراحی و اجرای تسهیلات دوچرخه در شهر (شامل پارکینگ دوچرخه، رمپ و ...) |
3 استاندارد |
نظارت بر بهره برداری سیستم دوچرخه اشتراکی شهر تهران |
دوچرخه اشتراکی محدوده مرکزی شهر تهران |
نظارت |
بهره برداری از خانه های ویژه دوچرخه |
|
100 خانه دوچرخه |
|
400 پارکینگ دوچرخه |
نظارت |
ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه |
|
514 کیلومتر مسیر دوچرخه |
جدول ٤ -عناوين پروژه ها و ميزان حجم کار مورد نياز در بخش نرم افزار
عنوان پروژه |
حجم کار |
برگزاری همایش های دوچرخه سواری |
20 همایش |
برگزاری کمپین های اجتماعی و فرهنگی |
10 کمپین |
طراحی سایت اینترنتی خدمات و اطلاع رسانی و اموزش دوچرخه سواری |
1 وبسایت و محتوای لازم |
تدوین محتواهای آموزشی دوچرخه سواری |
2500 دقیقه محتوای ویدئویی |
تهیه نرم افزار پایش میزان دوچرخه سواری |
تدوین و پشتیبانی 5 ساله نرم افزار |
ارائه مشوق های نقدی و غیر نقدی از طریق نرم افزار |
- |
جدول ٥ -عناوين فعاليتهاي پيش بيني شده در بخش سازمان افزار
عنوان فعالیت ها |
پیشبرد و برگزاری مناقصه بین المللی برای اجرا و بهره برداری دوچرخه اشتراکی |
پیگیری و تصویب استاندارد جامع و ضوابط طراحی مسیر دوچرخه |
پیگیری و تصویب سیاست های حمایتی در راستای توسعه استفاده از دوچرخه |
بازنگری استانداردهای موجود دوچرخه و کلاه ایمنی و تدوین و تصویب یک استاندارد واحد |
تدوین و تصویب قانونی که دوچرخه را به عنوان یک وسیله نقلیه به رسمیت بشناسد |
اعمال محدودیت قانونی تاثیرگذار برای موتور سیکلت ها، مخصوصا محدوده مرکزی |
بازنگری سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواری در کلانشهر تهران |
معرفی سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواری تهران -کلیک کنید
ساختار سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواری تهران - کلیک کنید
استراتژي هاي سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواري در شهر تهران - کلیک کنید
متدولوژي سند استراتژیک توسعه دوچرخه سواری شهر تهران - کلیک کنید