نویسندگان مقاله
- پویا محمودی کردستانی - شرکت مهندسین مشاور رهیافت اندیشه فردا
- شاهین شعبانی - دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران شمال
- مهدی حسن زاده اصفهانی- شرکت مهندسین مشاور رهیافت اندیشه فردا
چکیده مقاله
هدف این مقاله بررسی میزان تاثیر تصادفات رخ داده در تونل های شهری بر پارامترهای ترافیکی محدوده تاثیر تونل ها می باشد. برای این کار تونل
رسالت تهران به عنوان نمونه موردی، بررسی و شبیه سازی ترافیکی برای آن انجام شده است. شبیه سازی با استفاده از نرم افزار Aimsun انجام شده و با
توجه به مطالعات موردی صورت گرفته، تصادفات در دو منطقه از تونل که بیشترین احتمال وقوع را دارند مدل شده اند. بنابراین براساس محل های وقوع
تصادف، سناریوهای مختلفی برای مدل سازی تعریف گردیده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات خروجی نرم افزار نشان داده است که وقوع تمامی حالت
های تصادفات نسبت به حالت عدم وقوع تصادف موجب تضعیف پارامترهای ترافیکی می شوند؛ همچنین با مقایسه صورت گرفته میان حالت های مختلف
تصادف نیز نشان داده شده است که وقوع تصادف در منطقه 1 نسبت به وقوع آن در منطقه 3 برای پارامترهای جریان ترافیک، زمان تاخیر، زمان توقف،
چگالی جریان، و سرعت متوسط بحرانی تر می باشد؛ اما برای پارامتر کل زمان سفر، تصادف در منطقه 3 شرایط بحرانی تری را به وجود می آورد. در مورد
وقوع تصادف در هر دو منطقه 1 و 3) به صورت همزمان ( نیز کلیه پارامترها نسبت به حالت های وقوع تصادف در منطقههای 1 و 3 ) به صورت جدا ازهم (،
بحرانی تر تغییر می یابند.
کلمات کلیدی: تصادف، تونل های شهری، شبیه سازی، پارامترهای ترافیکی
پذیرفته شده در چهارمین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای، آبان 1394