مقاله: امکانسنجی ایجاد خط ممتد گردش به چپ (TWLTL) به منظور مدیریت موثر ترافیک و بهبود ایمنی در معابر شهری

مقاله: امکانسنجی ایجاد خط ممتد گردش به چپ (TWLTL) به منظور مدیریت موثر ترافیک و بهبود ایمنی در معابر شهری
نویسندگان مقاله

- پویا یارمحمدی - کارشناس ارشد ترافیک- مهندسين مشاور رهيافت انديشه فردا
- داوود جمور - کارشناس ارشد ترافیک، اداره مهندسی و کنترل ترافیک شهرداری ملایر
- محمد جواد تهرانی مقدم- مدیر اداره نظارت و اجرا معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه 20 شهرداری تهران
-صداقت قره داغی - کارشناس امور مناطق معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران

چكيده مقاله


در سال های اخیر سیاست  باریک سازی سواره رو با استفاده از خط گردش به چپ دو طرفه میانی (TWLTL) در شهرهای مختلف دنیا تجربه شده است. این خط در معابر شریانی کارآیی داشته و متداول ترین روش استفاده آن در تبدیل معابر دوطرفه چهار خطه به سه خطه بوده که مزایایی چون ایمنی، سکونت پذیری و بهبود ترافیک را به همراه دارد. در مطالعات قبلی، بیشرین تمرکز روی بهبود قابلیت سکونت پذیری و افزایش ایمنی ناشی از اجرای طرح¬های باریک سازی سواره رو با استفاده از خط ممتد گردش به چپ بوده است و تحقیقات بسیار کمی بر روی اثرات ترافیکی طرح های باریک سازی سواره رو متداول (با خط ممتد گردش به چپ) انجام شده است. لذا در این مقاله به اثرات ترافیکی این طرح ها (روانی ترافیک، سرعت متوسط شریانی ها و تأخیر در تقاطع ها) پرداخته می شود. نتایج شبیه سازی  با نرم افزار CORSIM نشان می¬دهد که با شرایط مشخصی تبدیل معابر دوطرفه چهار خطه به سه¬خطه با استفاده از خط ممتد گردش به چپ، منجر به کاهش قابل توجهی در سرعت متوسط معابر و همچنین افزایش قابل ملاحظه ای در تاخیر تقاطع ها نمی گردد. بنابراین استفاده از این خطوط، بدون ایجاد اثرات قابل توجه ترافیکی، ایمنی و بهبود کیفیت زندگی را در ابعاد اجتماعی و زیست محیطی برای شهروندان فراهم خواهد کرد.

كليد واژه: خط ممتد گردش به چپ (TWLTL )، باریک سازی سواره رو، شبیه سازی، CORSIM

پذیرفته شده در هفدهمین کنفرانس تخصصی حمل و نقل و ترافیک تهران - بهمن 1396