نویسندگان مقاله
- داود جمور - کارشناس ارشد مهندسی عمران - برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
- مهدی حسن زاده - کارشناس ارشد مهندسی عمران- راه و ترابری، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده مقاله
الگوریتم های تخصیص ترافیک، به منظور تعیین مسیر محتمل سفرکنندگان میان زوج های مبدأ - مقصد و پیش بینی جریان ترافیک در کمان های شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مشکلات اساسی روش های فعلی تخصیص ترافیک آن است که تقریباً در تمامی روش های تخصیص تنها یک معیار (معمولاً زمان سفر) به عنوان تابع هدف در نظر گرفته می شود و سایر شاخص های تأثیرگذار در تخصیص ترافیک، در این روش ها وارد نمی شود. در این مقاله برآنیم تا با استفاده از بهینه سازی چندهدفی ضمن ارائه راهکاری برای این مشکل، مدلی واقعی تر و کاربردی تر برای تخصیص جریان ترافیک ارائه نماییم. بدین منظور علاوه بر زمان سفر، شاخص های مسافت طی شده و میزان نشرآلاینده منوکسیدکربن در شبکه نیز در مسأله تخصیص ترافیک وارد می شود. برای محاسبه جواب های بهینه پارتو در مساله تخصیص سه هدفی از روش وزن دهی و برای انتخاب بهترین جواب در بین مجموعه پارتو، از روش Lp-norm استفاده شده است. با حل مسأله تخصیص سه هدفی در یک شبکه حمل و نقلی ملاحظه می شود بهترین جواب در حالتی اتفاق می افتد که تابع مسافت و نشر آلاینده منو کسید کربن دارای وزن 0/2 و تابع زمان سفر دارای وزن 0/6 باشد. همچنین با مقایسه جواب های مسأله سه هدفی با حالت یک هدفی (زمان سفر تنها) مشاهده می شود که نتایج حالت سه هدفی کاملاً واقعی تر و کاربردی تر می باشد.
کلیدواژهها:
بهینه سازی چندهدفی، تخصیص جریان ترافیک، جواب بهینه پارتو، تعادل استفاده کننده
پذیرفته شده در چهاردهمین کنفرانس تخصصی حمل و نقل و ترافیک تهران - اسفند 1393