نویسندگان مقاله
- داود جمور - کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک، دانشگاه بین المللی امام خمینی
- مهدی حسن زاده - کارشناس ارشد راه و ترابری، دانشگاه علم و صنعت ایران
- مهدی امامی میبدی - دکتری برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
- میثم ضیائی - کارشناس ارشد برنامهریزی حمل و نقل و ترافیک
چکیده مقاله
اثرات دو سویه حمل ونقل کالا بر الگوی توسعه شهری و پیکره بندی کاربری های مختلف آن، اقتصاد،
محیط زیست و ایمنی از یک سو و روند شتابان تغییرات تکنولوژیکی و ساختارهای مدیریتی از سوی
دیگر لزوم مطالعه، بررسی و تغییر نگرش در مدیریت آن را امری حیاتی جلوه داده اسات. در این
مطالعه برآنیم تا با ارائه روشی برای تحلیل وضعیت حمل و نقل بار و کالا در شهرها، ضمن شناسایی
مشکلات عمده سیستم، راهکارهایی برای حل مشکلات ارائه و اولویت بندی گردد. در این روش اقدام
به تنظیم پرسشنامه هایی برای 5 گروه اصلی مرتبط با حمل بار در شهرها (شهروندان، رانندگان،
کارشناسان و مسئولان، مراکز عمده جذب و پخش بار، شرکتهای خدمات باربری) و نظرسنجی از
آنان میشود. نتایج این مطالعه در کلانشهر مشهد حاکی از آن است که کمبود فضای تخلیه و
بارگیری کناره ای، کمبود پارکینگ خودروهای باری در خیابان های مرکزی و اصلی شهر و وضعیت
فیزیکی نامناسب معابر بیشترین سهم را در بین مشکلات بار به خود اختصاص داده اند. همچنین
راهکارهای اصلی حل مشکلات در این شهر به ترتیب اولویت شامل؛ ایجاد زیرساختهای مناسب و
لازم، برقراری زمان مجاز آمد و شد خودروهای باری، جابه جایی و مکان یابی مناسب برای تاسیسات و
تجهیزات مربوط به حمل بار در شهر و ساماندهی نرخ نامه و تعرفه حمل بار میباشد.
كلید واژه: جابجایی بار، شبكه معابر، پرسشنامه، حمل و نقل كالا.
پذیرفته شده در شانزدهمین کنفرانس تخصصی حمل و نقل و ترافیک تهران، اسفند 1395